torsdag 2 december 2010

Fredagstema - Vad jag samlat på under årens lopp(och kanske fortfarande samlar på).


Förra fredagen var Musikantas sista fredagstema för den här gången. Hon hade valt temat Vad jag samlat på under årens lopp(och kanske fortfarande samlar på). Innan jag börjar skriva om mitt samlande passar jag på att tacka Musikanta för hennes medverkan som temaansvarig under november månad!

Så vad har jag då samlat på under mina levnadsår? Jo, det som jag kommer på som jag verkligen inte kastar och som jag tycker mycket om att få är vykort. Jag ber alla mina vänner, när de åker utomlands, att de ska skicka vykort till mig. Jag älskar att få vykort! Och jag kastar dem inte. Jag har sparat alla mina grattiskort, julkort och andra kort jag fått.

Självklart finns det andra saker som jag samlat på också. När jag var liten fick jag ett sudd som min gammelfaster köpte när hon var på resa i Sofia i Bulgarien. Jag vet förstås inte om hon köpte det i Bulgarien, men jag var så stolt över suddet från ett annat land att det var vad jag sa till alla mina vänner. Det var ett luktsudd som luktade så ljuvligt gott. Det luktade nästan pepparkaka. Det var startskottet för luktsuddssamlingen som jag faktiskt fortfarande har kvar. det var ju väldigt populärt i början på åttiotalet med de här luktsudden och luktisar som var ett sorts klistermärke som luktade något om man gnuggade lite på dem. Luktisar blev aldrig nån favorit för mig däremot.

Jag har också samlat på böcker. Jag har ända sedan jag var sju år gammal varit medlem i någon bokklubb. Jag har ganska mycket böcker men det flesta är nog kvar hemma hos min mamma. Jag har inte riktigt plats för dem i mitt hem just nu men jag ska försöka få hem dem till mig så snart plats finns. Nu har jag dock bestämt mig för att inte köpa fler böcker, vilket är en utmaning att hålla, men dt finns ju kryphål förstås! Jag får köpa facklitteratur och böcker av mina favoritförfattare.


Ja, det här är lite av det jag samlat på under alla år. Undrar just om jag kommer ändra mitt samlande i framtiden? Jag tror att jag kommer fortsätta spara vykort i alla fall. Fast nu får man ju förstås inte så många som man fick förr. Böcker kommer jag nog alltid att skaffa fler av och speciellt inredningsböcker men även geografi, geologi, religion och historieböcker kommer det förmodligen att bli fler av. Fotoböcker också. Luktsudd slutade jag samla på samma årtionde som jag började så risken för fortsatt samlande där är minimal. Här med avslutar jag nu mitt fredagstema för november månad och tackar åter igen Musikanta för hennes roliga teman!

Alla bilder i det här inlägget är lånade från Google, för jag var för lat för att gå och fotografera alla saker.

Inga kommentarer: