torsdag 2 december 2010

Fredagstema - Julsånger

I december tar Pitetjej över stafettpinnen för fredagstemat. Det första fredagstemat är Julsånger.

Julsånger känns som ett lätt tema just nu. :-) Alla har väl sina speciella förhållanden till just julsånger. Vissa älskar dem medan andra fasar för att lyssna på radion under den här perioden av året. Jag tillhör den första skaran som verkligen älskar julsånger.

Till mina favoriter hör:

Oh, helga natt gärna med Jussi Björling men Josh Groban går bra han med.

För två eller tre år sedan, jag kommer inte riktigt ihåg, hade Carola en ny julkonsert som visades på tv. Där sjöng hon en sång som kommit att bli en av mina favoritjulsånger och jag sjunger på den här året runt. Den heter I denna natt blir världen ny och beskriver hur världen förändras då Jesus föds. Jag tycker speciellt mycket om hur Carola framförde den under konserten för på CD skivan låter den annorlunda men är fortfarande bra. Jag kan ju när jag ändå håller på också tala om att Himlen i min famn, också med Carola, tilltalar mig på ett sätt som känns konstigt. Känslan av att ha sitt barn i famnen och fundera på varför just det här fantastiska, underbara barnet kommit till just mig måste vara något som alla föräldrar kan fundera över. Då jag inte har barn själv kan jag inte riktigt förstå varför den här sången gripit tag i mig så otroligt och men jag kan verkligen förstå känslan och undran Maria har där hon sitter med sin son i sin famn. Jag hoppas ni förstår vad det är jag försöker få fram.

Då jag hade en mycket musikalisk farfar har jag vuxit upp med musik på ett mycket naturligt sätt och det har alltid funnits runt mig - musik alltså. Då farfar var körledare när han blev pensionär hände det speciellt mycket runt jul. Han ledde också ofta luciatågen i den by han och farmor bodde i och ibland hände det att jag fick vara med. När jag hör vissa julsånger tänker jag ofta på min farfar och Oh, helga natt är just en sådan sång. Men Stilla natt får mig också att tänka på min farfar. Det är de här gamla sångerna som får mig att få riktigt julstämning.

Några moderna klassiker är väl Last christmas med Wham. Den har väl blivit en sådan där sång som man måste höra en gång varje julsäsong annars känns det liksom inte riktigt som jul. En annan sång som jag verkligen älskar är Halleluja med Molly Sandén, hon är ju så duktig. Det är väl förstås inte en julsång men den har kommit att bli det för mig.

Eftersom jag inte vet hur man lägger in klipp från youtube här så får ni klicka på länkarna istället för att höra alla sånger!

Ha en underbart härlig andra advent!

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Ljuvliga julsånger att lyssna på!
Ha en fin andra advent du också!

Annika sa...

Visst är det härligt med julsånger. Oj, vad de hör till.
Fast jag inte gillar Carola måste jag säga att Himlen i min famn är underbart vacker, och jag får faktistk också tårar i ögonen av den...
Kram!!

Saltistjejen sa...

Oj vad många Carolasånger jag aldrig hört! Och visst har du rätt i att alla har något förhållande till just julsånger. Och att det dessutom finns så många olika kategorier även INOM denna kategori. Som psalmer, mer traditionella och sedan de mer "poppiga".
Hoppas nu du får en riktigt mysig helg!
kram!

Anna, Fair and True sa...

Jag tycker också Halleluja är förknippad med julen. Den brukar ju vara med på julkonserter.

Anna, Fair and True sa...

Förresten så här gör du med YouTube-klipp. På YouTube-sajten under videon väljer du embed/bädda in. När du klickat på den kommer det en kod i rutan under. Kopiera in koden i Blogger. Men du måste klicka på fliken Edit/redigera htlm och inte Compose när du klickar in. Sedan är det klart!

Norrsken och stjärnfall sa...

Anna Fair and true: Tack Tack tack!!! För att du berättat hur man gör med youtubeklippen! Nu kommer det att bli betydligt roligare att blogga här på blogspot också. Jag bloggar med lösen på blogg.se och där har jag sedan start vetat hur man får in youtubeklippen men här inne har jag inte engagerat mig tidigare, men insåg att det skulle vara roligare att få visa lite musik som jag verkligen gillar. så tack än en gång! :-)

Saltis: Ja, det finns enormt mycket kategorier så alla kan verkligen hitta sina favoriter i sin egen genre. Och tack det samma!

Pettas; Det finns hur mycket som helst att lyssna på. En mycket bra tema tycker jag det här var!

Annika: Jag tror det är så med Carola att endera gillar man henne inte alls eller så tycker man mycket om henne. Jag tillhör den skara som varit trogen henne sen Främling. Däremot gillar jag inte allt hon gör, säger och har för sig...


Tack för alla fina kommentarer!