torsdag 2 december 2010

Andra december

Trettio dagar fortsätter och idag ska jag skriva om Min första kärlek. Jag har funderat på det sen igår och det kanske är givet på temat att man borde skriva om den första kärleken till en människa. Men jag kan inte göra det. Min första kärlek är sedan länge avsvalnad och är ett avslutat kapitel så jag valde att skriva om en kärlek som följt mig sedan barnsben. Och det är min kärlek till djur.


Jag har sedan jag var liten älskat djur av i stort sett alla de slag, dock inte spindlar, ormar och getingar. Jag är uppvuxen med djur runt omkring mig. Jag kan nästan inte komma på någon jag känner eller umgicks med när jag var liten som inte hade husdjur. Alla mina släktingar hade djur och alla mina vänner. Jag fick mitt första egna djur när jag var nio år. Det var en grön undulat som jag döpte till Rasmus. Han var min stolthet och jag var mycket rädd om honom. Självklart hjälpte mamma och pappa mig med honom, men han var mitt ansvar först och främst.



Bara några månader senare talade mamma och pappa om att vi skulle köpa en hund och jag lovar att min lycka var gjord! En hund. En liten valp som skulle bo med oss. Jag var verkligen i himmelriket. När dagen kom och vi skulle åka och hämta hem vår valp var det dittills den lyckligaste dagen i mitt liv. Vi hämtade vår lilla svarta tuss som var åtta veckor gammal och hon var bedårande. Den sötaste lilla flicka jag någonsin sett. Jag blev kär samma minut som jag såg henne. En liten svart, flat coated retriever. Hon var verkligen ljuvlig och hon blev min bästa vän. Jag fick ha henne i 13 år innan hon lämnade jordelivet och jag lovar att det var den sorgligaste dagen i mitt liv, jag var näst intill otröstbar. Liona var nog verkligen min första kärlek i djurvärlden.



Vi har också haft katter i min familj. Den mest speciella katten kom in i våra liv när jag var tolv år gammal. Han var en riktigt liten spjuver när han var kattunge. Han klättrade på tapeterna ända upp till taket(vi hade sådana där vävtapeter). Han åt upp mammas blommor i parti och minut. Sen samarbetade han med vår hund när det fanns godsaker i huset. Roliga djur har jag haft i mitt liv.


Självklart har jag också varit hästtjej. Jag började rida när jag var sex år på ridskola. När jag var tio år hade vi flyttat ut på landet och jag hade turen att bo tio minuters promenad från ett stuteri. Där fanns det hästar i hur många exemplar som helst. Jag började vara i stallet och där spenderade jag nog varje ledig stund under sex års tid. Jag hade självklart mina favoriter där på stallet.



Ja, ska jag säga att min första kärlek är djur så ljuger jag sannerligen inte. Jag hade också mina favoritprogram på teve när jag var liten och det var självklart Ett med naturen och Mitt i naturen. Så att jag inte jobbar med djur det förvånar mig ganska ofta faktiskt. Det går inte många dagar då jag funderar på varför jag inte valde en karriär där jag får arbeta med det jag tycker bäst om av allt nämligen djur.

*Hunden på bilden är min nuvarande hund, även han en flat coated retriever. Hästen är en häst som finns i ett stall i närheten av min nuvarande bostad.

Inga kommentarer: