måndag 30 november 2009

Glutenfria pepparkakor

Det här receptet använde jag när jag bakade mina pepparkakor. De är självklart glutenfria.

50 gram smör
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tsk nejlikor
½ dl sirap
½ dl socker
1 ägg
3/4 tsk bikarbonat
3 ½ del glutenfri fin mjölblandning(jag använde Lailas mjöl)

Lägg smöret och kryddorna i en skål. Koka upp sirap och socker. Häll det över smöret och kryddorna och rör massan kall. Rör i ägget. Bland bikarbonat och mix och arbeta det till en deg. Låt vila svalt över natten. Abeta degen smidig och tillsätt ev mera mix. Kavla ut den på "mixat" bakbord, inte alltför tunt. Ta ut kakorna med mått och lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 5 min. Ugnsvärme 200 grader i vanlig ugn och 175 i varmluft.

I receptet står det att det ska bli ca 60 pepperkakor men jag gjorde större pepparkakor än vanligt så det räckte till ungefär 20 stycken. Jag gräddade dem också lite längre för att de skulle få lite mer färg än det hade efter 5 minuter i ugnen. Dessutom tyckte jag att det var för lite med 3 tsk kryddor, men i min deg använde jag pepparkakskryddor. Nästa gång jag ska göra den här degen ska jag ta ingefära, kanel och nejlikor istället så får vi se om det blir bättre då. De här pepparkakorna var smidiga att kavla ut och kladdade inte fast i bänken när jag skulle ta upp dem. Degen betedde sig som en pepparkaksdeg med gluten i. Det gjorde att det var kul att baka!

Receptet hittade jag i Sju sorters kakor från 1994.

Inga kommentarer: