lördag 7 november 2009

Fredagstema - drömmiddag

November har det hunnit bli och månadens första fredagstema. Den här månaden hittar Simone på teman för fredagstankar. Det första temat är en drömmiddag med tre gäster inklusive mig själv. Vad ska vi äta, vad dricker vi och hur sitter vi är de frågor som vi ska försöka svara på i inlägget. Först och främst ska jag säga att det är ett fantastiskt tema och idén har Simone fått från Go´Kväll som visas på SVT. Jag har sett "middagarna" någon gång och faktiskt funderat på vilka jag skulle ha bjudit till min middag. Det har aldrig varit ett lätt val och det är det inte nu heller!

Jag har mycket svårt för att bestämma mig vilka tre jag skulle välja för jag skulle vilja ha så enormt många runt mitt bord. Jag skulle behöva bjuda på middag massvis med gånger. Eftersom man får välja fritt bland både levande och döda så blir ju valet galet svårt.
Att bjuda skådespelare på middag skulle jag gärna ha gjort. Då hade Greta Garbo varit mitt första val och sen har jag nog bjudit in Brad Pitt för att få lite ögongodis. Jag har också bjudit in Anthony Hopkins till min middag men det finns så många andra som också skulle vara intressanta att bjuda.

Historiska ledare skulle vara fantastiskt att träffa och diskutera vad de tänkte på när de tog de beslut de gjorde vid de tidpunkter som de gjorde. Djingis Khan, Malcolm X och Ramses II hade jag gärna haft vid mitt bord. Men också drottning Elisabeth I, Ingegerd Olofsdotter(furstinnan av Rus) och Maria från Magdala.
Mitt val faller trots på människor som kan berätta om min egen historia. De som skulle få sitta vid mitt middagsbord skulle bli min gammelfarmor Carolina, min farfar Acke och min gammelfarmor Sigrid. Jag har valt dessa för att jag skulle vilja höra deras levnadsöden med egna öron och lyssna på vad de kan berätta om allt som hände under deras livstid. All fantastisk utveckling de fick se och alla underbara och tragiska saker som händer under deras liv och det absolut sista jag skulle vilja fråga dem om är vilken erfarenhet de helst skulle dela med sig av till mig.
Middagen skulle intas i Hälsingland i ett hus någonstans där vi kan känna oss hemma. Eftersom jag helst vill se dem jag pratar med så skulle vi sitta vid ett runt bord. Det skulle finnas levande ljus och självklart en vacker linneduk på bordet och fina linneservetter skulle stå vid våra glas. Vi skulle äta på min farmors finaste servis som jag tycker är det vackraste porslin jag någonsin sett. Eftersom dessa människor inte har smakat på moderna rätter skulle jag bjuda på mat som jag hoppas att alla skulle tycka om och som inte är allt för exotiskt för dem, men det är ju egentligen inte maten som är viktig i det här sammanhanget utan sällskapet.


Till förrätt äter vi en granatäppelsallad. Fräsch och nyttig och lagom mättande. Våran huvudrätt består av grillad lax med rostade rotfrukter med en god yoghurtsås. Självklart finns det ett vegetariskt alternativ till min farfars som var vegetarian större delen av hans liv. Till efterrätt gör jag min specialitet, fransk chokladtårta med hallonsås och vaniljglass. Vi dricker förmodligen smaksatt bubbelvatten till maten då ingen av oss dricker speciellt mycket alkohol och nöjer oss med bubblande vatten. Självklart får man kaffe eller te till efterrätten.

Det blir en lång middag medfascinerande berättelser med mina gästers livsöden men också skratt och mycket musik. Farfar spelar på sitt piano och jag sjunger mer än gärna till. Carolina och Sigrid stämmer in och sjunger med. En fantastisk kväll som jag aldrig någonsin skulle glömma. Tyvärr så får jag aldrig mer träffa dessa fantastiska personer som på ett eller annat sätt haft inflytande över just mitt liv. Innan jag lämnar dessa personer för kvällen passar jag på att tacka dem för allt det har gjort och för att deras val har gjort att jag sitter där jag sitter idag. Utan dem hade jag inte funnits. Med mer kunskap och visdom lämnar jag en mycket lyckad kväll bakom mig och drömmer om att en dag faktiskt få träffa dem - men den chansen har redan försvunnit för längesedan.

Bilderna är lånade från Tasteline och goole.

6 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Vilken fin tolkning. Visst önskar man få veta mer om sina rötter och förfäders levnadsöde.

underytanjag sa...

Åh vad fint! Jag har också rötter i Hälsingland, min mormors släkt.. maten såg också god ut!

Taina sa...

Så vackert skrivet!

Jag blev lite hungrig också, när jag läste menyn ;)

Brad Pitt är aldrig fel på en middag...

Norrsken och stjärnfall sa...

Så många stavfel jag lyckats få med. man ska nog inte skriva när man nästan sover! :-)
Tack för alla kommentarer. Jag blir så glad varje gång någon tar sig tid och lämnar ett avtryck här hos mig. Hoppas ni alla får en underbar vecka!

HeLena sa...

Vilken härlig middag! och så gott!! Jo, jag skulle nog gärna pratat med mina mor/farföräldrar också..... men som du säger, det är sen länge för sent...

Anna, Fair and True sa...

Jag var verkligen faschinerad av Greta Garbo i tonåren. Såg en massa filmer med henne och läste på. Läste hela Anna Karenina också, såg inte bara filmen. Så henne hade jag också velat träffa!

Granatäpplesallad lät och såg jättegott ut!