söndag 22 november 2009

Fredagstema - show and tell

Fredagstemat är sent - igen! Jag var så duktig att jag gick ut på promenad på onsdagen för att fotografera skyltar då jag inte hade så många bilder i min dator som jag inte har använt förr. När jag kom hem laddade jag upp dem i datorn och sen var det dags att åka till jobbet.Jaha, torsdagen innebar också jobb och sedan åkte jag till min sommarstuga i några dagar och kom hem idag. I sommarstugan finns knappt mobiltäckning så än mindre någon internetuppkoppling. Så än en gång kommer mitt fredagstema sent. November är Simones månad alltså när det gäller att vara fredagstemavärd.

Först tänkte jag att jag skulle visa roliga skyltar men så gick jag förbi ett bostadsområde och såg den här skylten:

En skylt som förmodligen är orsak till många irritationsmoment i trafiken. Även för mig, tills jag gick en taxiförarutbildning. Efter den kursen har jag, varje gång jag åker förbi en hastighetsbegränsning med hastigheten 30 tänkt på det körskoleläraren tog upp. Vid en hastighet av 30 km/h överlever 9 av 10 vid en krock. När man sedan ökar hastigheten till 50 km/h är siffrorna omvända - 9 av 10 skadas så allvarligt att de inte överlever av sina skador. Jag kan inte säga om detta är sant men det har i alla fall fått mig att verkligen tänka på den begränsningen och speciellt när tilläggsskyltarna ser ut så här: Här finns det barn och jag vill verkligen inte köra på ett barn. Med min kunskap om vad som kan ske vid en eventuell olycka så håller jag mig till 30 km/h eller ännu saktare. Samma sak gäller när det finns en sådan här tilläggsskylt:Hur många vägarbetsområden har jag inte åkt förbi där många verkligen inte har tänkt på att det faktiskt är människor som har sin arbetsplats precis där vi åker förbi för att komma till släkt, vänner, jobb eller något annat som vi har bråttom till och det tar ju längre tid att åka om man måste sakta ner på farten. Och vi har ju såå bråttom....

Jaha, där blev fredagstemat allvarligare än jag hade tänkt mig. Nu kommer det två söta skyltar som finns i min stad.

Övergångsställe till stadens mest kända katts hus.

Och här är skylten till hans hus. Pelle Svanslös.
Eller som här, fylld med information om olika saker.

4 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Men jag ser ingen skylt!
Jag återkommer;-)

Fritt ur hjärtat sa...

Nu ser jag dem! Kattskyltarna är så rara! Hastighetsnörd är nog jag. Tycker det var riktigt bra tolkning av dig. Jag kör alltid i rätt hastighet. Inte bara för att det möjligen räddar liv om det händer något. Hastigheten har enorm miljöpåverkan! Det tänker inte folk på. Man kan läsa om det på vv´s hemsida. Om hela alla kör lagstadgad hastighet skulle vi fort nå våra miljömål. Ofattbart!

olgakatt sa...

Tänk om alla kunde tänka så om hastighetsbegränsning! Istället kommer det alltid insändare om att trafikpolisen kunde ha bättre att göra än att ta fast fortkörare! Potentiella mördare är det väl bra att ta fast? Och rattfyllerister ska vi bara inte tala om - f ö normalt begåvade människor ska "köra hem på småvägar där inte polisen kollar".Simone har ju oxå helrätt om miljön!

Jättefint skyltinlägg!

Anna, Fair and True sa...

Vilka söta kattskyltar! Men 30-skyltarna är ju desto viktigare såklart! Bra att du tar upp det!