söndag 29 november 2009

Fredagstema - Advent

I fredags var det egentligen fredagstema men jag hade inte fixat något hemma som var adventsinspirerat så jag beslöt mig för att vänta tills idag med att skriva om temat som Simone hade bestämt.

Ordet advent betyder ankomst och har självklart med Jesu födelse att göra. För mig så är advent en tid av förväntan och mys. Advent har en hög mysfaktor! Massor med tända ljus, härliga dofter och stämningsfull musik i väntan på julens ankomst. Det är det som jag väntar på.

I går, lördag så städade jag mitt hem samtidigt som jag försökte mig på att baka pepparkakor. Pepparkakorna gick väldigt bra att baka och de höll ganska bra utan att smulas sönder totalt, vilket brukar vara fallet när man bakar glutenfritt. Det här receptet var väldigt bra och jag ska göra flera en annan dag.



Pepparkakor hör ju advent till precis som julmust gör. Julmusten ska helst vara från Kopparbergs bryggeri, den är helt enkelt bäst. Tillsammans med en lussebulle, en pepparkaka och lite julmusik så infinner sig julkänslan för mig.

Här i Uppsala så firar man advent på storslaget sätt(enligt mig) med massor av uppträdanden på stora torget samt luciakröning och sist men inte minst fyverkeriet vid Botaniska trädgården. Det är verkligen en trevlig och mysig tradition. Idag var det tyvärr lite dimmigt så fyverkeriet kom inte helt till sin rätt men det var fint ändå. Tyvärr blev inte bilderna heller så bra men utan stativ är det svårt att hålla kameran still...

När jag kom hem från staden så tände jag min adventsljusstake, som jag köpte för min första lön som lärare. Det är faktiskt lite speciellt att tända den ljusstaken varje år för jag kommer ihåg dagen då jag köpte den. Det var 2002 och den kostade 499 kronor. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var lite väl dyrt men jag unnade mig den för att jag hade fått mitt första riktiga lärarjobb. Jag tycker fortfarande mycket om designen på den också så den får hänga med ett tag till.

I vardagsrummet har jag en vit adventsstjärna som lyser så fint. Det är verkligen stämningsfullt att sitta där inne och titta på den. Jag vill helst bara ha min stjärna som lyser när jag sitter därinne, ja, förutom några levande ljus då förstås.

För mig är advent en lång högtid där många traditioner ska få plats. Jag försöker för det mesta att hålla mig till det som vi gjorde när jag bodde hemma för jag är en ganska så traditionsbunden person. Jag tror att jag har lyckats ganska bra faktiskt för advent känns som när jag var liten. Det tycker jag är en mycket bra känsla!

2 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Traditioner var ordet. Julmusten får vänta tills julafton, men musiken är på, vad gör man inte för att komma i stämning.

Anna, Fair and True sa...

Ingen bild på adventsljustaken?!