onsdag 14 december 2011

Läser...





















Just nu läser jag tre böcker. Nä, fyra förresten. Jag har inte läst klart George W Bushs bok Decision Points än. Den får ta lite tid. Men jag läser tre andra böcker.


På jobbet läser jag Katerina Janouchs bok Anhörig. En mycket bra bok om att leva tillsammans med en alkoholist och drogmissbrukare. Jag tycker den här boken beskriver på ett väldigt levande och målande sätt hur det kan vara att leva med en missbrukare. Jag har aldrig själv levt tillsammans med en missbrukare men jag har sett det på nära håll hur livet kan se ut i ett hem med missbruk av olika slag. Den här boken är stark och svår att lägga ifrån sig när man börjat läsa. Den här boken rekommenderar jag alla som jobbar med människor på något sätt eller bara till alla människor, för i varje vänskapskrets brukar det finnas någon människa med missbruk. Det behöver ju inte vara missbruk av kemisk karaktär, det finns ju många andra missbruk. En väldigt bra bok.


Min kvällsbok är The Secret, Hemligheten. Det är en bok som fokuserar på att du kan uppnå vad du vill bara du vill det tillräckligt mycket. Jag tycker mycket om den här boken. Den får mig att tänka på alla saker i mitt liv som är bra. Och det är mycket. Den får mig också att fundera på vad det är JAG vill. Jag har länge varit "utanförstyrd" men jobbar hårt på att hitta tillbaka till mig själv och den här boken hjälper mig med det. Den får mig att fundera på både det ena och det andra och jag finner styrka i boken. Jag kan tänka mig att det är ungefär som när människor med gudstro läser sina heliga skrifter och finner styrka där bara det att den här boken inte handlar om en gud eller det kanske den gör?! Men jag tänker inte på Hemligheten på så sätt, jag läser Hemligheten för att titta in i mig själv - ungefär som en självhjälpsbok. Den är i alla fall värd att läsa men den ska läsas med ett öppet sinne.


När jag får läslust då är det Peter Englunds bok Ofredsår som gäller. En bok om krig. Kanske inte så upplyftande, men när man som jag är intresserad av historia så är det trots allt intressant att läsa om krig som påverkat vårt land. Peter Englund skriver väldigt bra tycker jag. Han är ju extremt duktig på det han gör så jag tycker att man ska ge krigsböcker en chans när de är så välskrivna som Englund får till det.

Inga kommentarer: