lördag 10 december 2011

Det blir aldrig som man tänkt sig....

Ni vet den där filmen Det blir aldrig som man tänkt sig. Idag eller det kan ha varit igår som jag insåg att inget jag ville göra när jag var tjugo har inträffat. Och så tänkte jag att det blir nog aldrig som man tänkt sig.
Jag undrar om det bara är för mig som livet inte blivit vad jag hade tänkt mig? Det tror jag ju förstås inte men ibland känns det som om alla andra runt omkring har precis det liv de alltid drömt om.

Vad var då mina drömmar när jag var yngre?
Jag drömde om att resa jorden runt. Jag har alltid velat åka till länder dit inte så många andra velat åka. Jag vill se Jordanien, Iran, Tanzania, Kenya, Vietnam, Argentina, USA(speciellt Alaska), Grönland, Chile, Japan och många, många andra länder. Visst har jag rest men det är så många länder kvar att se...
Jag drömde om att bli mamma innan jag var 25. Det är jag i och för sig glad att jag inte blev men jag vill bli mamma någon gång och tiden börjar ticka så det kanske är dags att titta sig om efter någon att skaffa barn med.
Jag drömde om att jobba som veterinär eller något annat jobb där jag fick arbeta med djur. Vi kan säga att jag jobbar inte med djur. Jag drömde också om att bli fotograf och då främst naturfotograf. Eller att få göra tv på samma sätt som Sir David Attenborough. Tänk vad underbart att få åka världen runt och göra naturprogram. Så underbart det varit!
Jag har också närt författardrömmar. Och jag har skrivit mycket. När jag var yngre älskade jag att skriva och har skrivit berättelser som är runt 400 sidor långa. Sen om de är bra det är en annan fråga men jag har i alla fall skrivit.
Jag drömde om att vara gift, bo i hus på landet och ha en massa hundar. Jag har världens finaste och snällaste hund så där har i alla fall något gått rätt men jag bor ensam i lägenhet i en av Sveriges största städer. Inte alls vad jag drömt om.
Jag drömde om att ha ett jobb som var välbetalt med det jobb jag har nu är skrämmade lågavlönat. Trots att jag gör ett mycket viktigt jobb så får vi inte lön för det vi gör. Mycket av det gör att jag inte känner inspiriation att göra mer på mitt arbete än precis bara det mitt uppdrag gäller.

Nu funderar jag på vad jag ska göra för att något ska bli som jag tänkt mig. Igår skickade jag in en jobbansökan där jobbet är inriktat på djur så det är väl ett steg i rätt riktning. Om jag får det jobbet så är det också ett steg till att kanske söka en utbildning senare som jag skulle vilja gå.

Jag vill så mycket men tyvärr så gör mitt jobb att jag inte har ekonomi att göra mer. Jag ska dock försöka med allt för att få ett nytt jobb så jag kan göra saker som lyfter mitt liv. Ni vet ju att allt kostar pengar och om jobbet man har bara ger en pengar till att överleva mellan löner då finns det inte mycket att göra som gör livet glatt. Tänk om alla kunde förstå hur det är att inte kunna göra en sådan enkel sak som att gå ut och fika med sina vänner för att pengarna inte räcker. Jag tror att ni som aldrig varit där inte kan förstå hur trist livet blir då. Att alltid jaga gratis underhållning är inte roligt. Jag vill också kunna åka på kryssning till Finland, eller gå på bio, gå ut och äta god mat, bowla, gå en kurs på kvällstid, köpa de kläder och skor jag vill ha(inte de jag har råd med på rean), åka till grannstaden för att shoppa eller bara ta en fika. Jag vill dock inte att någon tycker synd om mig för det är jag som gjort mina val trots att jag förmodligen har lyssnat väldigt mycket på andra som haft åsikter om mitt liv. Nu ska jag lära mig att leva mitt liv för mig. Och bara för mig.

Vilka läxor man får lära sig här i livet, men nu måste det bli en förändring. Jag står nämligen snart inte ut med mitt trista, fattiga liv...

Har ditt liv blivit som du önskade?

Inga kommentarer: