onsdag 27 oktober 2010

Ett barn

Ett barn som får för mycket kritik lär sig att fördöma

Ett barn som får uppleva fientlighet lär sig att slåss

Ett barn som görs till åtlöje lär utvecklar blyghet

Ett barn som ständigt får uppleva skam lär sig att känna sig skyldig

Ett barn som behandlas med tålamod lär sig tolerans

Ett barn som får uppmuntran lär sig förtroende

Ett barn som får beröm lär sig uppskatta

Ett barn som får lära sig rent spel lär sig rättivsa

Ett barn som accepteras och möts med vänskap

lär sig känna kärlek i världen


Den här hade vi uppsatt på väggen i köket när jag var liten. Ibland brukar jag tänka på den när jag ser någon förälder göra något som överensstämmer med den här texten, både på gott och ont. Jag brukar tycka att den stämmer den här texten och hoppas att de allra flesta föräldrarna lever med de fem sista punkterna som utgångspunkt för sin uppfostran av sina barn. Jag hoppas i alla fall det.



Bilden lånad från google´s bildsök.

1 kommentar:

Anna, Fair and True sa...

Fint och klokt! Hoppas det också!