fredag 24 april 2009

Övergivet fredagstema

Övergivet. Det är veckans fredagstema. Först funderade jag på vad jag skulle skriva om på det givna temat. Ganska svårt tänkte jag men hade jag haft mer tid så hade jag nog tagit bilen och åkt iväg till något ödehus som jag känner till. Det är bland det värsta jag vet; att åka förbi stora övergivna gårdar eller en gång i tiden vackra hus. Det känns i mitt hjärta för jag börjar fundera över anledningen till att ett hus eller en gård blivit övergiven och det kan finnas så många olika anledningar till det.

Det vanligaste att bli övergivet i min hemstad är cyklar. Det verkar som studenterna lämnar sina cyklar när de avslutat sina studier och byter bostadsort. Överallt ser man övergivna cyklar. Oftast är det cyklar som är funktionsdugliga och skulle kunna skänkas bort men det verkar inte finnas något intresse av att ta reda på en gammal cykel. Ibland är det väl stulna cyklar som blivit övergivna på någon plats som den som tagit cykeln tyckte passade som en bra parkeringsplats och plötsligt har cykeln tjänat sitt syfte för den personen som bara överger någon annans ägodel till sitt öde. Kanske har inte cyklar så hög status som ägodel när den blivit gammal och man börjar fundera över att köpa en ny, fin och modern cykel och kanske är det därför som min hemstad känns fylld av övergivna cyklar.

Så här på våren kan man fynda ute i naturen och hitta massor av övergivna kläder. Främst är det vantar i alla storlekar som man hittar eller ja, det är inte jag som brukar hitta vantarna utan min hund som tycker att han har gjort dagens bästa fynd. Han är mycket stolt över dessa vantfynd som jag däremot inte tycker är så roliga. Man vet ju aldrig vad som döljer sig i dessa "fynd". Mössor finner jag också (eller hunden då) ganska ofta och då blir jag liksom förvånad. Jag kan ju förstå om man missar att man tappat en vante men en hel mössa?! Kanske är det någon som tyckt att det blivit för varmt och tagit av sig mössan och sen tappat den, men det är ju ändå ett ganska stort plagg som man borde känna om man tappat. Ja, ja, min hund bli i alla fall överlycklig av dessa fynd och är stolt utöver det vanliga.

Nu blev det ganska mycket berättande i mitt fredagstema men jag hoppas att jag ska kunna komma ut i naturen och fotografera lite mer nu när jag nästan är frisk.
Temat "övergivet" var Västmanländskans sista tema(tack för bra teman) och hon lämnar över till Musikanta nästa vecka.

2 kommentarer:

Taina sa...

Fint inlägg och dessa vantar, oftas en, ser ju så ensamma ut. Mössan har säkert att litet barn försökt knöla in i fickan och vips har den bara trillat ner. Och blivit övergiven för att snabbt bli ett riktigt fynd. För hunden då!
Trevlig helg!

Jemayá sa...

Fina foton, och trevliga fredagsteman - som jag först nu läste upp mig på! Hoppas du har det bra. hälsningar Ulla