fredag 3 april 2009

Fredagstema - Gult

Fredagstemat för april månad är det västmanländskan som står för. Den här fredagens tema är gult.


Färgen gul är en färg som jag inte kan säga tillhör mina favoritfärger. I alla fall inte när det gäller kläder eller inredning. Jag hatar till exempel mina vardagsrumstapeter som har en variant av gult. Jag tror jag har påpekat förr att jag verkligen vill renovera mitt vardagsrum och det kommer inte vara gult.


Färgen gul påminner mig om min farfar. Han älskade gula blommor. Alla gula blommor. När jag ser vårens första tussilago så tänker jag alltid på farfar. Gula rosor var blommor som farfar också tyckte om och som han för det mesta fick när han fyllde år eller det var någon annan högtidsdag för honom. Hans favoritblomma var maskrosor. Tack vare att farfar älskade maskrosor så ser jag nog på dessa blommor med helt andra ögon än många trädgårdsentusiaster. Han har också fått mig att gilla gula blommor överhuvudtaget.




Gult är inte en färg som får mig att bli lycklig eller tänka soliga tankar. Däremot får det mig att tänka på påsken som jag tycker är en rolig helg. Påsken är ju lite barnens högtid precis som julen är. När jag var liten så brukade jag ju alltid få ett påskägg av mina föräldrar. Mamma och pappa brukade gömma mitt ägg i huset och ge mig ledtrådar först genom bilder(innan jag kunde läsa) och sedan med skrivna ledtrådar. Jag älskade att leta påskägget! Det var verkligen kul. Jag hoppas att jag får barn någon gång så jag kan göra sådana mysiga och roliga saker med. Ja, ja, lite off temat men så kan det ju bli här på fredagstemat ibland. Påsk är det ju snart och då blir det gult överallt. Jag gillar påsken och jag gillar påskpynt men det är övergående och den korta period som gult är överrepresenterat kan jag stå ut med för det finns ju ett roligt syfte med den gula dekorationen.


7 kommentarer:

Taina sa...

Gula väggar har vi i Minstingens rum. Vi har INTE valt det själv. men jag tycker det är en ganska varm och behaglig färg. Det är den "rätta" gula, typ.
Maskrosor är fina. Tyvärr så finns det inte många sådana här. Amerikanarna på "vår" gata har besprutat med så mycket "skit" så det tar död på allt. Utom gräset då. Lite trist kan jag tycka. Det är ju i alla fall vanliga trädgårdstomter även om vissa tycker annat om just sina tomter. Hihi.
Ha en trevlig, och förhoppningsvis, solig helg ;)

Anonym sa...

Vi har också gula väggar (i hela lägenheten) och jag är inte så överförtjust i dem, men ändå bättre än i förra lägenheten där alla väggar var aprikosfärgade!
Maskrosor kan vara fina och lysa upp i det gröna. Kul att din farfar hade en favoritblomFÄRG!
Trevlig helg!

Anonym sa...

Tänk så speciellt att du förknippar din farfar med en färg. Mysigt, tycker jag.
Annars märker jag att du, som de flesta av oss som bloggat under tema gult inte är så vidare förtjust i färgen.
Visst är det konstigt?
Kanske som en skrev, att det enligt Wikipedia är en varningsfärg. Man blir lite vaksam om den gula färgen sticker ut.
Jag vet inte...
I alla fall..så hoppas jag du får en solig och gul fin helg!

Fritt ur hjärtat sa...

Underbart med din farfar! Jag gillar också gula blommor, ger ofta bort buketter med gult. DIn pion är fantastisk!

Västmanländskan sa...

Så mysigt att du minns din farfar när du ser tussilago. Det är ett fint gult minne.

Saltistjejen sa...

Å bilden på tussilagon får mig att känna lukten av dem. Den är lite sträv tycker jag, men den var det bästa vårtecknet när man var liten!!!!
Jag gillar gult! Rätt mycket faktiskt. Det är en färg som får mig glad. Fast jag har itne några gula kläder direkt.
Jättegulligt att du förknippar din farfar med gult. Jag tänker på min farmor för hennes älsklingsfärg var gult.
Kram!!

Norrsken och stjärnfall sa...

Tania: Visst är det jobbigt när man flyttar in i ett hus där man själv inte har valt färg på väggarna? Men man kan ju för det mesta göra något åt saken, om man har tillåtelse.Trist att de besprutar sina trädgårdar så hårt. Maskrosor lyser ju faktiskt upp och man kan plocka dem innan de fröar av sig.


Petchie:Ja, min farfar älskade gula blommor. Jag tror jag måste fråga farmor om han gillade gult på annat också. Det kommer jag inte ihåg själv. Å gula väggar är inte fint.

Marskatten: Nej, gult är ingen favoritfärg inomhus eller på kläder. Undrar just varför det är så? Men jag kan tänka mig att det är precis som det står på wikipedia. Om man tänker efter på giftiga djur så är de ofta gula eller någon annan mycket klar färg.

Fritt ur hjärtat: Tack så mycket för komplimangen. Den värmde.

Västmanländskan: Ja, det är faktiskt lite kul att gula blommor väcker ett sådant minne.

Saltistjejen: Kul att du gillar gult det är ju inte så många som gör det verkar det som. Vad roligt att du tänker på din farmor!