fredag 10 april 2009

Långsamt fredagstema

Fredagstema - äntligen! Jag har kommit att tycka att fredagstema är jätteroligt att skriva men också att läsa hos alla andra som skriver fredagstema. Det är så varierande berättelser på ett givet tema. Tänk så olika vi tolkar dessa teman och så olika berättelser det kommer från de allra flesta.
Nu i april är det Västmanländskan som har valt fredagarnas teman. Titta gärna in hos henne här. Veckans tema är långsamt.
Idag är det ju långfredagen, årets långsammaste dag. I alla fall var det så när jag var liten. Den här dagen var tristess upphöjt i minst tio. Trots att jag inte kommer från en troende kristen familj så har vi alltid hållit på traditioner och just den här dagen var till för att komma ihåg Jesus och hans lidande på korset. Samtidigt skulle man hålla sig stilla - hur lätt var det när man var liten egentligen? Långfredagen var verkligen långsam. Nu är det helt annorlunda. Jag bestämmer själv vad jag vill göra men framför allt vilka jag ska tillbringa långfredagen tillsammans med. Och långsam behöver inte långfredagen vara längre.

Långsamt för mig är väntan. Väntan på något roligt eller bara att vänta. Jag har inte tålamod att vänta länge för då blir jag uttråkad och väldigt rastlös. Något annat som är en irriterande långsamhet är att åka bil och hamna bakom någon som inte vet var gasen sitter och än mer irriterande blir denna långsamhet om jag inte kan köra om. Långsamma samtal kan man ju också råka ut för ibland. Dessa samtal kan ju vara både trist långsamma eller långsamma på ett bra sätt. Jag menar att en konversation kan vara långtråkig och långrandig eller bra, intressant, givande och långsamt.
Flera långsamma, men betydligt mer positiv långsamhet är att läsa en bra bok. Jag tycker om att läsa men jag läser ganska långsamt enligt min egen uppfattning. På så sätt får jag ju läsa boken betydligt längre så på så sätt är ju långsamheten positiv. Den här bilden är hämtad ur en bok med svenska folksagor som jag köpte på Röda korsets butik i Enköping för fem kronor. Sagor ska läsas långsamt och med inlevelse, men framför allt ska de läsas högt för någon annan.

En annan sorts långsamhet som jag tycker väldigt mycket om är när våren tar tid på sig att komma. När våren går för fort och exploderar i blomning och träden slår ut på ett kick då har jag missat så mycket så våren vill jag ska vara ganska så långsam.

Ja, långsamhet kan tolkas på många olika sätt och här har ni nu några av mina tolkningar.
Jag önskar er alla en Glad Påsk!

3 kommentarer:

StrandMamman sa...

Det är egentligen bra med långsamhet, och att den kan tolkas på så många olika sätt. Själv ska jag försöka få in lite mer positiv långsamhet i mitt liv efter att ha läst alla fina inlägg på fredagstemat!
Glad påsk!

Saltistjejen sa...

Visst är det underbart när våren tar lite tid på sig och inte exploderar. Man vill ju hinna njuta! Otroligt fin bild på blåsippor! Blir avundsjuk....
Kram!

Anonym sa...

Bra inlägg! Och den sagan om Silvervitt och Lillvacker känner jag igen - blev riktigt sugen på att läsa gamla sagor! Vet att mina föräldrar har en Nordisk sagobok som jag får leta upp när jag är hemma i sommar.
Folk är väldigt sega i trafiken i Puerto Rico - tempot blir liksom lite långsammare i varma länder...
Hoppas att du hade en fin påsk!