måndag 9 januari 2012

Decision

För någon dag sedan tog jag ett beslut. Jag får bara läsa en bok åt gången.
Det är ett riktigt jobbigt för mig att ta ett sådant beslut för jag tycker om att ha flera böcker på gång samtidigt, men som det ser ut just nu så kommer jag inte att ha tid att ha mer än en bok åt gången. Så nu ska jag sätta mig i soffan och försöka läsa ut(under den här veckan) Ofredsår av Peter Englund. En bok som jag började läsa i december men på grund av tidsbrist inte hunnit läsa ut. Jag har några böcker som ligger på mitt nattduksbord och bara väntar på att få berätta sin historia. Dessa är:

The Secret
The Holy Bible
Decision Points
GI i praktiken

Ja, jag tror det var alla. Jag har bestämt mig för att läsa Bibeln från pärm till pärm. För mig är det ett svårt jobb då jag inte delar den kristna synen på den heliga treenigheten eller uppfattningen om gud. Jag har svårt att förstå varför man tror på den som står i den här boken överhuvudtaget. Möjligtvis rent historiskt kanske det finns vissa delar som jag ha nytta av men annars förundras jag över övertygelsen folk har att berättelserna är sanna. Jag är döp och konfirmerad och tycker mycket om kyrkans arbete, men det är just för att man arbetar för mänskligheten. Den religiösa delen behöver inte jag för att arbeta för mänskligheten. Jag har tillräckligt med empati för männsikor ändå. Decision points började jag läsa i somras på semestern och trodde i min enfald att jag skulle hinna läsa ut, men arbetet i sommarstugan tog mer tid än jag hade räknat med och sen har jag inte hunnit eller orkat läsa så mycket som jag velat. The secret läser jag flera gånger per år så den boken måste jag nog göra ett undantag för, den får hållas igång tillsammans med andra böcker. GI i praktiken har jag lånat av min mamma. Den läser jag mest för att förstå vad GI handlar om. Själv är jag mer intresserad av LCHF och den livsstilen det handlar om. Japp, så var det. En bok i taget!

Inga kommentarer: