lördag 20 november 2010

Fredagstema - Ett möte jag aldrig glömmer

Det är Musikantas tredje tema för november månad. Idag är det ju förstås lördag men jag jobbade hela dagen igår och orkade inte skriva något igår.

Ett möte jag aldrig glömmer är ett möte på en teater i min hemstad när jag var sju år gammal. Jag kommer aldrig att glömma hans stora röda, lockiga hår eller hans enorma längd. Jag tyckte han var jättelång, kommer jag ihåg. Och till saken hör att när jag var liten hade jag lite svårt att tro att långa människor var snälla. Det var liksom inte helt säkert att en människa som var så lång kunde vara snäll. Men snäll verkade han i alla fall vara så jag tordes till och med prata med honom. Senare fick jag även en kram av honom. Just då förstod jag inte storheten i att verkligen ha träffat honom utan det är i efterhand jag har förstått att det faktiskt var stort att jag har träffat honom. Och att jag aldrig någonsin kommer att glömma mötet har nog egentligen med hans längd att göra och inte för att han var Tage Danielsson.

Bild från google


Ett annat möte som jag säkerligen aldrig heller kommer att glömma är ett möte med en elefant i Tanzania. Till saken hör att elefanter är mina favoritdjur på savannen på grund av deras fantastiska gemenskap. På vår safari såg jag självklart många djur, lejon, zebror, elefanter, strutsar och många, många andra. Men helt plötslig när vi är ute på en tur i en av de parker jag besökte stängde vår chaufför väldigt oväntat av motorn på bilen. -Sitt alldeles stilla och var helt tyst. sa han. Vi undrade självklart varför. Jag satt och bytte batterier i min kamera och tittade snabbt upp för att se vad som hände. Jag har aldrig i hela mitt liv fixat en kamera så snabbt som jag gjorde då. För där framför bilen gick en magnifik elefant. Ett ståtligt djur som promenerar rakt emot vår bil. Ska jag låta den här chansen gå mig förbi? tänkte jag och insåg att det skulle jag inte göra. Snabbt som ögat klickade jag igång min kamera och tänkte att nu får det bära eller brista - allt för en bild. Försiktigt men ändå väldigt kvickt tog jag beslutet att sätta ut kameran för att fånga honom på en bild. Det var spännande och jag kände hur adrenalinet rusade genom min kropp. Som tur var hann jag fota honom och här är han, Herr Elefant.

6 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Vad coolt att du träffat Tage D!

Jag har också träffat en elefant på det sättet du beskriver! Coolt och läskigt på samma gång!

Grekland nu sa...

Vad mysigt att du fick träffa Tage Danielsson på det sättet! Skrattade åt att det där med att långa människor sällan är snälla, hoppas du har ändrat åsikt nu...Och elefanten - wow!

Saltistjejen sa...

Häftigt att du träffat och kramat Tage Danielsson!!! Han var en klar favorit när jag var yngre och jag tyckte det var hemskt hemskt sorgligt när han gick bort strax efter att han regisserat Ronja. Haha minns att jag tillsammans emd en kompis en sommar under mitten av 80-talet helt snöade in oss på "Fröken Flegmans mustascher" eller vad den nu hette den där "buskisen" med bl a Hasee och Tage. Oj vi sjöng "toavisan" flera ggr per dag!!! :-D
Elefantmötet var också fint. Förstår att et måste kännas speciellt. Har du kollat Fröken Ankis blogg? Hon har ett liknande möte i sitt fredagstema! :-)
Kram!

Norrsken och stjärnfall sa...

Anna: Ja, men som jag skrev så förstod jag inte storheten i det när jag var liten. Å han var ju ganska lång också. ;-) Elefantmöten är så enormt spännande och fantastiskt och lite läskigt.
Grekland: Långa människor, ja, jag var mycket skeptiskt inställd till dem när jag var liten. Min mammas kusiner gifte sig nästan samtidigt med väldigt trevliga män(har jag insett i efterhand), men den ena är nästan 2m lång och han tog det lång tid innan jag tyckte att han var snäll. Tänk vilka idéer man har som barn! :-)
Saltistjejen: Jo, det känns häftigt nu att jag har träffat Tage D. Jag tittade alltid på Hasse å Tage när jag var liten också, man har ju vuxit upp med dem. Ankis blogg har jag sett och det var så kul att hon också hade ett möte med en elefant med. Det är verkligen speciellt så jag är inte förvånad över sammanträffandet. :-)

Tack ni för era gulliga kommentarer. Det är lika roligt varje gång. :-)

Fritt ur hjärtat sa...

VIlka spännande möte du berättar om!

Äventyret framtiden sa...

Härliga och fina möten du har fått vara med om . Tage är absoluta favoriten med sina klokheter, humoristiskt inbakade i sketcher och revyer m.m.