fredag 11 december 2009

Heja Stjärngossarna!

Fredagstemat Heja Stjärngossarna har Nilla bestämt. Ett tema som förmodligen är lättare att behandla om man har barn vilket jag inte har. Men eftersom vi kunde skriva om våra egna luciaupplevelser får det väl bli så. Tyvärr har jag inga egna bilder att använda till temat så det blir förmodligen en å annan lånad bild idag.

Lucia har alltid varit en sådan där mysig tid med massa olika firanden på många ställen. Luciakröningen i kyrkan har varit en sådan sak som jag verkligen vill vara med om. Nu för tiden röstar man inte på den vackraste lucian utan nu har man auditions så det är den luciakandidat som sjunger bäst som blir vald till ljusbäraren. Det tycker jag är väldigt bra att man väljer lucia efter sångkunskaper istället för utseende.


Mitt första framträdande med lucia och hennes tärnor var när jag var bara två år gammal. Min farfar var körledare på orten vi bodde på och självklart fick farfars lilla barnbarn vara med. Tillsammans med alla tonåriga flickor och pojkar fick jag vara med. Med glitter runt det bångstyriga lockiga håret och ett elektriskt ljus fick jag också skrida fram med lucia och hennes följe. Mina släktingar har berättat att jag stal hela showen, vilket kanske är helt förståeligt. En ensam tvååring mot tonåringarna...

Bilden är lånad från google.

När jag gick i sexan blev jag lucia på vår skola. Det var en rolig upplevelse men varm! Varm därför att jag hade levande ljus. I kulisserna fanns alltid en hink med vatten utifall olyckan skulle vara framme. Det var roligt att vara lucia och för första gången var det bara en lucia. Det typiska för skollucia är väl annars att det vimlar av lucior.





Bilden lånad från googles bildsök; lucia i förskolan

På högstadiet(1991) var jag med i luciatåget som tärna. Vi lussade självklart för skolan men även för några ålderdomshem. Lucian fick som gåva en hälsingering. En mycket vacker ring som jag sedan den dagen önskade mig varje jul och födelsedag(och fick för ungfär fem år sedan). Jag gillar att lussa eller göra saker för äldre för att förgylla deras dag en liten stund. Jag hoppas att alla äldre får uppleva lucia varje år. Det är ju så fint!


Varje år när jag var liten så brukade mamma göra frukost(ganska onyttig sådan) på Luciamorgon. Då fick jag mitt första glas julmust för året, en lussebulle och pepparkaka. Och sen satt vi och tittade på SVTs luciamorgon. Det är ett enormt mysigt minne för mig och faktum är att jag varje år sedan jag flyttat hemifrån försöker se luciamorgon innan jag gör något annat. Men min frukost nu för tiden är lite nyttigare...

Bilden lånad från google; luciamorgon

På söndag hoppas jag få se ett luciatåg. Eftersom jag inte jobbar i skolan längre blir det inte så många luciatåg man ser på lucia. Däremot såg jag ett i går när jag gick till jobbet men de hade så bråttom och sjöng inte. Det var en av förskolorna i stan som hade luciafirande och jag lyckades se dem springa mot ett nytt mål. Jag hann se de söta luciorna, några pepparkaksgubbar och en och annan stjärngosse.

Ha nu en riktigt skön Lucia! Och en härlig fredag och en underbar helg! Just nu lyser solen utanför mitt fönster så jag måste nog ta mig ut en stund innan jobbet kallar...

4 kommentarer:

Annika sa...

Ja, jag kan förstå att du stal hela showen! :-)

Nilla sa...

Vilka fina minnen! Vad härligt! Lucia är en underbar tradition och sångerna är så vackra!

Annika sa...

Underbara tradition med ljus minnen. Ja, inte det där då det blev väl varmt för dig i sexan :-)
Märker att jag inte har dig på min länklista. Ska absolut lägga in dig eftersom jag ser att du är med på ST!!
OCH vad BRA att man numera går efter lucians sjungande. När jag gick i skolan sjöng inte ens lucian!

Anna, Fair and True sa...

Jag glömde bort det där med SVT:s luciamorgon när jag skrev mitt tema (som del av Halvårskollen). För det har också varit tradition hos oss. Vi gick upp extra tidigt för att titta och åt frukost framför TV:n. Men nu har jag faktiskt missat det i flera år, även detta år :( Får bli bättring till nästa år!