lördag 5 december 2009

Fredagstema - Julklappstips

Just nu är jag bortrest så att skriva inlägget igår var inte att tala om. Men nu har jag en liten stund över för decembers första fredagstema.

Julklappstips. För mig som inte kommer att köpa några julklappar i år är det inte något som jag har tänkt på. Jag och min mamma har kommit överens om att vi inte köper till varandra utan bara till stugan om det är något som behövs dit. Jag har redan införskaffat nya vispskålar dit. 29 kronor från Ikea, blå eller turkosa beroende på vem jag har frågat. Dessutom var jag på Lagerhaus där jag hittade två muggar för 39 kronor stycket och som passade mig utmärkt. Så de fick komma hem till mig för att vidarebefodras till stugan vid jul.


De jular när jag faktiskt har köpt julklappar så brukar jag fråga vad folk vill ha. Pengar brukar ju svaret oftast bli. Men jag vill gärna ge de jag ger något som det faktiskt har nytta av. Självklart kan man ju ha ett behov av att få pengar men jag gillar inte att ge kontanter. I år har jag själv sagt att jag vill ha presentkort. Jag tycker det är det absolut bästa man kan få. Speciellt när man sett ut något man vill ha och så får man ett presentkort på just den butiken och så får jag precis det jag verkligen vill ha. Inga missförstånd eller byten blir det då. Effektivt och tacksamt för båda parter - den som ger och den som får.

Mitt bästa julklappstips är alltså att köpa presentkort MEN fråga först vad personen som ska få en present önskar sig. Och jag önskar mig pengar så jag kan köpa ett par joggingskor på Stadium alltså ger vi ett presentkort som passar till Stadium. Presentkort är bättre än kontanter för då kan man inte göra av med pengarna på något annat ställe. Perfekt!

Det är Nilla som har funderat ut fredagstemat den här gången!

3 kommentarer:

HeLena sa...

Presentkort är toppen! Muggarna är jättefina, bra idé att köpa till sig själv något man behöver.

Fritt ur hjärtat sa...

Presentkort är toppen om man kan hoppas att butiken finns kvar.... Här kan man köpa presentkort som gäller i hela köpcentrat, de är bra blir inte så butiksbundet. Miuggarna var fina.
Vi köper heller inga julklappar.

Anna, Fair and True sa...

Usch vad tråkigt att önska sig pengar! :( Då tycker jag det är bättre att köpa ett specifikt presentkort. När min kompis fyllde 30 år fick hon dock pengar av kompisgänget för hon skulle till Colombia och där köpa smycken som hon sett ut. Och då funkade ju inget presentkort. Men det kändes ändå helt rätt och efteråt visade hon upp sina fina inköp!