fredag 18 december 2009

Fredagstema - halvårskoll

Idag är det fredag och fredagstemat för dagen är halvårskoll. Jag var inte med på förra halvårets koll men jag tänkte bättre sent än aldrig. Nilla har hittat på temat för dagen men också för övriga fredagar i december. Här finner ni Nilla.



Halvårskollen börjar med juli. Det var en mycket trist månad för mig. Strålande solsken ute men jag låg inne och huttrade och var mer sjuk än jag någonsin varit i hela mitt liv. Alla symptom på den nya beryktade influensan men inget bekräftat. 2,5 veckors sängliggande och ungefär en månad senare var jag helt återställd. Två nya människor föddes den här månaden. Min vän Malin blev mamma till en liten flicka och min kusin Anders fick en liten son. Det gjorde juli lite bättre i alla fall...





Augusti var den månad då jag hade semester. Så underbart och skönt men efter två veckors ledighet började det klia i kroppen och jag var tvungen att få återgå till jobbet. Tre veckors semester var helt enkelt mycket för mig...




När hösten kom till Sverige i september så fick jag en fantastisk gåva av min morfar och min mamma. Den bästa gåva jag någonsin fått! Jag kan fortfarande inte riktigt förstå att det är verklighet. Nä, jag tänker inte berätta vad det är än - så den som är nyfiken får vänta tills det blir officiellt helt och hållet. Ett kusinbarn föddes i september...släkten växer sakta men säkert.


Mitt i arbetslöshetens Sverige fick jag fast jobb. Inte heltid dock men när man varit arbetslös en tid så blir man lycklig för allt jobb man får i sådana tider det är nu. Inte mitt drömjobb men det är ett jobb att gå till och en inkomst i slutet av varje månad. Det är jag tacksam för och något som lyste upp det regntunga oktober. Men faktiskt så kom årets första snö den här månaden. En av mina äldsta vänner blev mamma till en liten flicka, vilket var mycket roligt.


Regnet vräkte ner i november. Jag tror jag såg solen under två dagar under den här månaden. November kännetecknades av dammsugning varje dag. Har man en hund som drar in mer grus än det finns i hela Uppsalaåsen så är det bara att dammsuga!



Och så blev det december och vintern kom på riktigt till hela landet. Snön vräkte ner och det blev som vanligt trafikkaos i de södra delarna. Ortopedväder, som de sa lite skämtsamt på "Sjukhuset" någon gång. I mitt hushålle så blir vi lyckliga när temperaturen sjunker nedanför nollan och snön lägger sig på marken. Det betyder att jag slipper dammsuga varje dag och istället faktiskt kan glädjas åt underbara vinterpromenader. Och om bara några dagar är det jul. Underbart!
Jag passar på att önska er alla en riktigt

GOD JUL!

4 kommentarer:

Nilla sa...

Kul med jobbet, man får som sagt vara glad för det lilla i dessa tider. Hoppas att att din jul blir riktigt fin!

Anonym sa...

Så kul att jag kunde glädja dig med boken! Och kul att få läsa om ditt halvår, får en liten bild av dig trots att jag inte känner dig alls! En god jul önskar jag dig också!

Anonym sa...

Hoppas att ni får massor av fina vinterdagar att strosa runt på! :-)

Anna, Fair and True sa...

Jag brukar också vara rastlös i början av semester. Tycker det känns konstigt att jag ska vara borta tre-fyra veckor från jobbet. Men efter några dagar brukar jag vänja mig vid tanken :)

Vad var det för överraskning du fick?! Är nyfiken :)

Grattis till jobbet!

Haha, "ortopedväder" var ju lite kul :)