söndag 4 oktober 2009

Varför?

Många gånger när jag är ute med min hund på promenad så funderar jag på varför jag alltid måste fundera på den här frågan?! Jag är mycket noggrann med att min hund ska gå på min vänstra sida när vi möter någon. Om jag går där det finns en trottar och det finns en husvägg på min vänstra sida går jag så nära väggen som möjligt utan att hunden ska behöva gå på väggen förstås. Finns ingen husvägg så går hunden nära diket eller vad som nu är närmast på min vänstra sida.

MEN nästan varje gång jag är ute och går och träffar på människor så ska de envisas med att gå på vår vänstra sida trots att det inte finns plats för dem på den vänstra sidan. Jag blir lika arg varje gång! En gång träffade vi på en person som tydligen var hundrädd också och han sa till mig efter att han hade passerat att jag skulle se till att hålla in min hund(!) trots att han gick in på min hunds vänstra sida och det fanns stort utrymme på min högra sida.. Jag är som sagt var enormt noggrann att människor ska slippa passera min hund på min vänstra sida men flera gånger blir jag tvungen att flytta mig eftersom de mötande fotgänarna inte vill flytta sig. För mig är det helt obegripligt att man hellre går förbi min hund så nära som det kan bli istället för att gå förbi min sida...

OM jag på något sätt var rädd eller hade stor respekt för okända hundar skulle jag se till att gå på hussen/mattens sida och se till att hunden var så långt från mig som möjligt - inte skulle jag tränga mig in på hundens sida i alla fall.

Är du hundägare och har upplevt samma sak som mig eller är det bara jag som ständigt hamnar i den här situationen?

1 kommentar:

Erica Pettersson sa...

Förstår att du blir irriterad om mötande personer gör så. Själv har jag inte varit i den situationen, men jag kan förstå dig ändå. Är nämligen själv hundägare, och jag håller också alltid min hund kort när vi möter någon.
Har även varit extremt hundrädd själv, och det är precis som du skriver: då ser man till att hålla så mycket avstånd som möjligt mellan sig själv och hunden. Så undrar vad det var för någon konstig människa som gick på samma sida, och sedan klagade på dig... Då kan jag bara tycka att han/hon får skylla sig själv.

Hoppas att du får en bra måndag :)