fredag 13 mars 2009

Fredagstema - show and tell

Min drömdag, är dagens fredagstema som kommer från Erica. Det är ett svårt tema för jag har en massa drömdagar som jag vill ska inträffa. Det är väldigt få av mina drömdagar som har inträffat men jag får nog välja en av alla drömmar jag har och berätta hur dagen när drömmen slår in skulle se ut.

Min drömdag börjar med ett ett telefonsamtal på morgonen eller tidigförmiddag. I andra änden av luren ska en man eller kvinna presentera sig som någon från Svenska spel. Nu förstår ni nog vad jag är ute efter eller hur? :-)

Eftersom jag varje vecka spelar lotto så hoppas jag verkligen att detta ska inträffa. Personen som ringer säger lite lungt; Grattis, du har vunnit en stor summa pengar!

Jag skulle förstås bli så överlyckligt glad och tacksam för detta samtal och för vad det skulle innebära.

Jag har ju ingen aning om hur det går till sedan när man har vunnit men jag vet att här hemma skulle det bli fest i tystnad. Jag tror inte jag skulle vilja berätta för någon att jag vunnit en stor summa pengar på en gång för jag skulle vilja överraska mina föräldrar med något trevligt. Jag skulle ge min mamma och pappa en hel hög med pengar, om jag vunnit storvinsten så skulle ingen av dem behöva jobba en dag mer om de inte önskade det förstås. En ny bil skulle jag vilja ge dem båda två och en massa andra saker som tack för allt de har gjort för mig.


Jag skulle också berätta för några av mina närmsta vänner att de skulle få en resa till någon destination som de drömt länge om att åka till och självklart skulle jag åka med dem.

Det här låter säkert lite "jaja, det skulle vi väl märka den dagen", men jag skulle ge pengar till välgörenhet. Jag har alltid sagt att om jag vinner en stor summa pengar så skulle jag ge pengar till välgörande ändamål och jag vet precis var jag skulle ge dem. Jag hade ett fadderbarn tidigare och till den organsiationen skulle en del gå. Eftersom jag är djurvän så skulle också en stor summa gå till något projekt med djur.

Sen skulle jag ge mig själv lite grann också. Jag skulle till exempel renovera min lägenhet helt och hållet. Köpa lite nya möbler och inredningsdetaljer. Mitt antika skrivbord som jag drömmer om skulle då hamna i mitt hushåll. Nya tavlor med mina egna fotografier tror jag skulle komma upp på väggarna. Sen skulle jag förnya min garderob helt och hållet. Jag skulle vara nöjd med det här men samtidigt veta att jag inte behöver oroa mig någonsin för min ekonomi ever again och det skulle vara så underbart och tacksamt.
Självklart skulle min lilla hund få en massa leksaker och en ny lyxig bädd...och grisöron i massor(fast inte alla på samma dag förstås) och nya matskålar och nytt koppel. Självklart skulle han få massa annat också, lillvovven min.

Ja, så min drömdag innehåller ett telefonsamtal från Svenska spel så jag skulle kunna få leka the good fairy för en stund. Efter telefonsamtalet skulle jag faktiskt unna mig en riktigt lyxig middag på någon av mina favoritrestauranger här i stan. Sen skulle jag förmodligen inte kunna somna på kvällen så jag skulle sitta och fundera på om det var sant eller inte. Dagen efter skulle jag vara en utmattad men enormt tacksam och lycklig kvinna.



Ja, det här är väl verkligen en drömdag utöver det vanliga. Visst skulle jag kunna skriva om någon annan mer vanlig dag men en riktig drömdag för mig skulle verkligen vara att ett samtal kommer från Svenska spel. Det är bara att drömma på.... :-)

7 kommentarer:

Fritt ur hjärtat sa...

Jag lämnar Lotto varje vecka, som en idiot hoppas man ju;-)
Men vad ska du nu skriva på temat om du vann;-)

Saltistjejen sa...

Ja detta är nog något som många drömmer om. Att vara ekonomsikt oberoende och kunna unna både sig sjäv och andra nära o kära det där lilla extra!
:-)

Anonym sa...

Det var nära att jag skrev ett liknande inlägg på temat denna fredag - och du, jag skulle ha gjort exakt samma val som du!
Hoppas din dröm slår in!

Norrsken och stjärnfall sa...

Fritt ur hjärtat: Det finns såååå många saker kvar att skriva om!:-) Jag lovar att jag tar upp dem om två veckor. Då kommer jag att vara lite mer inriktad på mig själv.

Saltistjejen: Ja, visst är det en dröm att kunna unna sig själv massor med trevliga saker. Men på något sätt så känns det som att mycket av "mina" vinstpengar skulle komma andra till nytta också. Jag är en ganska generös person så det skulle bara vara roligt. Självklart skulle jag unna mig själv massor också! :-)

Marskatten: Ja, jag tänkte först skriva om en härlig strand på Zanzibar. Med en paraplydrink i handen och härlig underbart väder. Det känns dock som att det är uppnåbart inom en överskådlig framtid så ja, det som verkligen är en dröm, men som förhoppningsvis blir verklighet, fick bli min drömdag.
Å tack så mycket. Jag lovar att jag ska berätta om den slår in. :-)

Tack för era kommentarer! Det är era kommentarer som gör blogglivet roligare. Ha en underbar helg. Ska kika in hos er imorgon. :-)

Västmanländskan sa...

Ja, nog är detså att många drömmar skulle kunna gå i uppfyllelse om man hade vunnit storvinsten.

Erica sa...

Ett sådant telefonsamtal skulle inte vara så dumt att få ;) Tyvärr brukar jag aldrig spela, och då kan jag inte heller vinna; men att drömma om det kan jag göra :D

Vi har ganska lika saker; jag skulle också spendera pengar på nära och kära och sedan skulle jag skaffa ett eller ett par fadderbarn... :)

Hoppas du får en bra dag, och att det där samtalet kommer inom kort ;)

Anonym sa...

Jag spelar dessvärre inte på lotto eller nåt annat, så jag kan inte riktigt gå och vänta på det där samtalet, men när jag var mindre så hoppades jag naturligtvis på att få bli vän med Lars-Gunnar Björklund :)