fredag 8 januari 2010

Fredagstema - Frukt

Fredag betyder fredagstema och idag har Sparkling bestämt att vi ska skriva om frukt. Sparkling frågar hur mycket frukt vi äter, vilken som är favoritfruken och om vi har något gott recept att dela med oss av.

Frukt för mig är en naturlig del av min kost. Jag försöker äta frukt varje dag men ibland är jag inte sugen på den frukt som affärerna har att erbjuda. Jag vill ha färsk frukt och då vill jag ha mina favoritfrukter. Tyvärr så finns inte mina favoriter i affären under stora delar av året. Jag älskar persikor, nektariner, bigaråer och körsbär. På sommaren då de finns och smakar som dessa frukter ska göra äter jag massor. Det finns inget som är så gott som en färsk nektarin. Mango är också en favorit hos mig och dessa kan man ju få året om men de smakar också bäst när det är säsong för dem.

På hösten äter jag kilovis med äpplen, Ingrid Marie ska det vara. Jag har dem i min frukostyoughurt tillsammans med linfrön och kanel. Så otroligt gott och då behöver jag ingen müsli.

Det blir förstås väldigt mycket äpplen året om eftersom det faktiskt går att få goda äpplen hela året. Men jag längtar till min frukthögsäsong som infaller på sommaren. Vinterns godaste frukt(förutom Ingrid Marie då förstås) är ju ändå apelsinerna som kommer under julen. Saftiga och goda och med en smak som är fantastisk.

Jag har inga recept att dela med mig av när det gäller frukt. Frukt tycker jag ska ätas som den är med några få undantag som tex äppelpaj, ingefärspäron och inlagda persikor. Men ska jag dela med mig av något som jag tycker är väldigt gott så får det bli en helt vanlig fruktsallad med de frukter man tycker om. Sen serverar man den goda fruktsalladen med vaniljkesella istället för glass eller grädde. Det är fantastiskt gott tycker jag.

Det blir tyvärr inte show i mitt bidrag idag, min kamera har inga batterier och mitt fruktfat gapar ganska tomt(endast något äpple ligger där) så det finns ändå inte så mycket att visa.

4 kommentarer:

Annika sa...

Håller med dig om att körsbär på sommaren är ljuvligt!
Och persikor!
Så otroligt gott. Smaka vita persikor om du inte gjort det ännu. Det är bland det godaste man kan äta...
Och precis som du har jag frukt och kanel i min yogurt. Gudomligt gott.
Ha en fin helg!!

Taina sa...

Det är så härligt med musik när man tittar in hos dig!

Bigaråer är min man TOKIG i så när vi köper hem det så får vi andra kämpa oss fram till skålen för han står där till det är tomt. Typ!

Hoppas du får en fin helg!

Anna, Fair and True sa...

Mango är min favorit också!

Jag borde äta mer frukt till frukost. Äter oftast smörgås men egentligen borde jag äta fil/yoghurt med frukt och müsli/flingor istället!

Anna, Fair and True sa...

Och vaniljkesella är ju så gott också!