fredag 4 september 2009

Höstens första fredagstema - Empati

När jag såg att empati var dagens fredagstema så blev jag lite fundersam. Det är ett ord med stora känslor bakom; att ha förmågan att förstå hur andra människor känner och vad de kan behöva i olika situationer är en gåva som man ska vara stolt över. Och de allra flesta jag känner har förmågan att känna empati med både djur och människor.

När någon dör eller drabbas av en allvarlig sjukdom brukar människor runt omkring bli snällare än vanligt och lite mer hjälpsamma än normalt. Kanske är det just vid sådana här tragedier som empati är tydligast men samtidigt så finns det också under andra tillfällen då empati skiner igenom.

Att ha människor runt omkring sig som kan förstå vad man går igenom är ovärderligt. Det är också tacksam att ha personer som kan sätta sig in i dina egna känslor och som kan handla utifrån sin egen empatiska förmåga för att hjälpa någon annan i en jobbig situation. Det är mycket tacksamt när man behöver stöd under stunder i livet som känns svåra att hantera själv.
Första temat för hösten är lite klurigt men tankeväckande och kanske var det just det som Maisoui ville att det skulle vara. Ni finner Maisoui här, hon har dessutom hand om hela septembers fredagsteman.

5 kommentarer:

Taina sa...

Visst har tankarna snurrat hos de flesta med detta första tema kan jag tänka mig. Det var inte lätt men intressant.

Och det är som du säger att de flesta blir mer hjälpsamma vid svåra situationer. Jag tycker bara den här bloogosfären är en underbar värld där många tröstar och stöttar. Helt fantastiskt faktiskt.

Önskar dig en trevlig helg!

Ebba Christina sa...

Visst är det klurigt att beskriva empati, men jag tycker att du lyckades riktigt bra. Det är som du säger. Människors empati blir tydligast när de möter någon i sorg. Men visst är det väl intressant att tänka till och känna efter vad man själv tänker och tycker....må så gott.../Ebba

Gerda-Thyra sa...

Empati är inte det lättaste att beskriva, men underbart när man får uppleva det!
Du visar väldigt fina bilder i ditt inlägg

Annika sa...

Jo, så är det...vi var nog många som satt och rev oss i skallen och undrade hur vi skulle få till ämnet empati...
Men, jag tycker att ALLA har lyckats SÅ BRA!!!
Det är sant som du skriver, att empatin ofta visar sig vid kriser av olika slag...

På återseende på fredag!

Musikanta sa...

Jag håller med dig - det var inte något lätt ämne. Men du sammanfattar det så fint - att det också kan vara skönt att få empati från någon när man själv är ledsen över något...

Underbara bilder tycker jag att du visar - du behöver inte vara så blygsam...
Ha en bra dag!